Pokud chcete podpořit vývoj řeči u vašeho dítěte, samozřejmě je důležité si s ním povídat, číst mu pohádky, prohlížet si s ním obrázky a vyprávět si o nich. Velmi důležitý je také rozvoj hrubé a jemné motoriky a rovnováhy, protože rozvoj řeči závisí na vývoji motoriky. Přinášíme vám pár tipů na různá cvičení a hry:
Cvičení:
- tygr – klečíme na čtyřech v kočičce, natahujeme do dálky pravou ruku a levou nohu, poté naopak
- strom – jógová pozice stromu – cvičení rovnováhy
- kroužky pažemi, předloktím, zápěstím
- kroužky naopak – ruce vzpažíme, každá ruka dělá kruh na opačnou stranu
- potkávání palce – dotkneme se špičkou palce špičky ukazováčku na obou rukách, poté se postupně dotýkáme palcem prostředníčku, prsteníčku, malíčku a postupně střídáme stále dokola; těžší varianta – na jedné ruce se palec dotýká ukazováčku, na druhé ruce se ve stejnou chvíli palec dotýká malíčku a opět postupně střídáme
- tleskání proti sobě s kamarádem
- palcem pravé ruky zacpeme 1 nosní dírku a zhluboka se nadechnout, poté ostatními prsty pravé ruky přehmátneme, zacpeme druhou nosní dírku a vydechneme – několikrát opakovat
- HU – zhluboka se nadechneme, paže do pozice svícnu, ruce v pěst, poté vydechneme se zvoláním “HU” a zároveň prudce otevřeme sevřené pěsti – pomáhá odbourat stres
- jedna ruka před sebou do vzduchu kreslí čárku, druhá kreslí kroužek, naopak
Hry:
- vytleskávání slabik slov
- omezíme časově pohádky pouštěné v televizi, do 2 let věku by dítě nemělo sledovat obrazovku vůbec, později jen omezenou dobu, pokud možno se koukáme s dětmi a o pohádkách si povídáme
- dítě zavře oči a my uděláme nějaký zvuk (cinkání lžičkou, zvuk rozevírání nůžek, pohyb tužky po papíru, trhání papíru) – dítě ho zkusí poznat
- umísťování kolíčků na karton, poté sundavání
- senzomotorický chodníček – lze vytvořit i z přírodních materiálů (šišky, kamínky, písek, větvičky, mech)
- zraková paměť – umístíme na stůl několik předmětů, dítě na chvíli zavře oči, jeden předmět odstraníme – dítě hádá co zmizelo
- pusinkový hmat – nakrájíme mrkev na kolečka, některá necháme, některá ořežeme na půlkolečka, čtverce, trojúhelníky – poté dítě zavře oči, vložíme mu nějaký tvar do úst a dítě zkouší tvar uhodnout
- sirky – vysypeme sirky a dítě je zkouší dát do krabičky jednou rukou, popř. i krabičku zavřít
- po stranách papíru uděláme na každý řádek vždy jeden, dva nebo i více koleček, do každé ruky si vezmeme polovinu plastového obalu od hračky z kindervajíčka – jedeme od shora dolů a vajíčkem na papír vždy ťukneme tolikrát, kolik je na řádku nakreslených koleček
- sluchové pexeso – lze i vyrobit doma
- ukrýt několik knoflíků do rýže (čočky, cizrny atd. – pozor – syrové fazole jsou jedovaté!) – vysypeme na tác, dítě je hledá
- čichová paměť – se zavřenýma očima, jen po čichu poznáváme vůni různého koření (perníkové koření), česneku, cibule, květin, vody, atd.
- pokud je na papíře několik nesourodých obrázků – zkusit je propojit do příběhu (např. obrázky z Dobble)
- opakovat slabiky, slova, věty se zavřenýma očima – např. dítě zavře oči, rodič řekne LA-JU-KO-BA-CE, poté dítě zopakuje
- pozná dítě dlouhou a krátkou slabiku? – rodič říká různé slabiky, pokud jsou s krátkou samohláskou, dítě sedí na bobku, pokud jsou s dlouhou samohláskou, dítě si stoupne
- říkáme různá slova nebo věty a dítě tleskne na předem domluvenou hlásku nebo slovo
- rozklad slov na písmena – např. co je to P-E-S?
- dítě zkouší vymyslet rým na svoje jméno
- slova les – pes – je to stejné?, míč – meč – je to stejné?, v čem se liší?
- zkoušíme zmuchlat ubrousek / noviny jen nohama, poté opět narovnat